Wat een veerkracht heeft de gebruikte auto markt getoond afgelopen maand. Zonder de kracht van online te willen onderschatten, is het maken van een fysieke afspraak in het autobedrijf toch nog wel belangrijk voor het volume.

We zetten wat cijfers voor je op een rijtje

Eind februari liepen we zo’n 11% achter op vorig jaar. Een gat waarvan we toen nog dachten dat het een hele kluif zou zijn om die in te halen. Maar de Nederlandse consument besloot anders. Maart was namelijk een ronduit goede maand.

Ten opzichte van vorig jaar werd in maart bijna 27% meer auto’s verkocht aan eindgebruikers. De consumenten markt groeide met 24%. De zakelijke markt groeide met maar liefst 44%. Een ontwikkeling waar we nog wat verder op in gaan zoomen in een latere vlog.

Jong vs Ouder

Zagen we vorige maand nog dat de jongere auto’s minder gewild waren, in maart nam het jongere segment nipt de leiding.
Het segment van jongere auto’s met maximaal 6 bouwjaren oud groeide 28% in maart. Het segment van de auto’s ouder dan 6 bouwjaren groeide 26%. Dus dat ontliep elkaar niet zoveel

Achterstand ingelopen

Wat betekenen deze cijfers nu? Het betekent concreet dat de in januari en februari opgelopen achterstand bijna is ingelopen. Het verschil tussen vorig jaar en dit jaar bedraagt nu nog slechts 51 auto’s in het voordeel van 2020. Het particuliere segment loopt nog 3303 auto’s achter. Het zakelijke segment daarentegen groeide met 3252 stuks.

Rentals & Dag registraties

In het segment van de rentals en dag-registraties zien we dat dit segment nog steeds significant achterloopt. Een kleine 10.000 auto’s minder dan vorig jaar.

Het aantal verkochte EV’s is wel hoger dan vorig jaar. Maar liefst 21%. Je ziet dus dat de EV ook in de gebruikte auto markt stap voor stap zijn stempel gaat drukken. Daarbij mogen we echter niet vergeten dat er nog wel een paar auto’s staan met een tactische registratie op 2020. En die moeten weg. Die forcering van de markt zie je dus wel terug in de markt.

Wat gaat 2021 ons bieden?

Als de trend zich zo voortzet, dan zou 2021 nog wel eens een mooi gebruikte auto jaar kunnen worden. We maken osn daarbij wel zorgen om het aanbod van de gebruikte auto’s en of we de gemiddelde vraagprijs ook eens op een hoger niveau durven te laten. Ook als je niet in de top 10 staat van internet. Want als we de voorraad niet hebben, dan is het handig om ons rendement te behalen met de marge.

Wil je nu zelf weten hoe het in jouw markt ging? Hoe was de groei, in welke merken of modellen zat de groei? Overweeg dan eens MarketView.

Heb jij vragen of wil je meer weten wat MarketView voor jou kan betekenen? Laat het ons weten! 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.