Blog prijswijzigingen

De functionaliteiten in Used Car Controller zijn ervoor bedoeld om het gebruikte auto specialisten makkelijker te maken en hen te ondersteunen in hun vak. De ene functionaliteit bespaart je tijd en handelingen, terwijl de andere je voorziet van waardevolle managementinformatie. De functionaliteit ‘Prijshistorie’ is er zo eentje. Het bijhouden van de prijshistorie in Used Car Controller helpt je om auto’s op een snelle en winstgevende manier te verkopen. Wil je weten hoe? Lees dan verder en ontdek waarom Used Car Controller inzicht biedt in de prijshistorie van jouw voorraadauto’s.

Snel en winstgevend auto’s verkopen, dat willen we natuurlijk allemaal. Om dit proces te vereenvoudigen, heeft Used Car Controller de functionaliteit ‘Prijshistorie’. Deze functionaliteit houdt je scherp en helpt je tegelijk om te streven naar meer winst en een hogere omloopsnelheid. Want bijhouden van prijswijzigingen (wanneer en door wie) biedt waardevolle inzichten in de verhouding tussen vraagprijs en statijd.

De verkoop van een gebruikte auto begint tegenwoordig bij een goede online advertentie. Hoe aantrekkelijker, hoe beter. Deze aantrekkelijkheid is o.a. afhankelijk van de:

  • beschrijving van de auto
  • kwaliteit van de gepubliceerde foto’s
  • aanwezigheid van een video
  • portals waarop je adverteert

De factor prijs

Naast bovenstaand rijtje is er nog een belangrijke factor, namelijk de prijs. De prijs heeft een sterke invloed op de statijd, immers: hoe scherper je een auto prijst, hoe sneller deze verkocht wordt. En andersom geldt dat ook: prijs je jezelf structureel uit de markt, dan krijg je te maken met oplopende statijden. Wat betekent dit concreet? Om te voorkomen dat je statijd oploopt, moet je een bepaalde frequentie aanhouden om kritisch te kijken naar je auto’s. Een veel gebruikte manier is de zgn. ‘dertig-dagen methode’:

De dertig-dagen methode is een methode waarbij je na elke dertig dagen zorgvuldig een auto onder de loep neemt. Deze methode stamt echter nog uit de tijd dat 90 stadagen de break-even statijd was. Maar dat is verleden tijd, de snel veranderende markt vraagt ons tegenwoordig om eerder actie te ondernemen.

Het interval van 30, 60, 90 gaat dus terug naar 20, 40, 60. Wil je weten wat de markt doet, dan moet je tegenwoordig dus sneller schakelen. Wanneer jij zo’n controle uitvoert, dan kijk je vooral naar de volgende zaken:

  • Uitvoering: is de auto juist beschreven op internet, inclusief alle aanwezige opties?
  • Fotoreportage: is het aantal foto’s voldoende en voldoen de foto’s aan de kwaliteitsnormen?
  • Videopresentatie: is er een video van de auto aanwezig en zo ja, is deze kwalitatief in orde?
  • Doorkomst bij de portals: groen blokje in UCC betekent ‘juist’, rood blokje betekent ‘actie vereist’.
  • Prijs: wat is de huidige vraagprijs en is deze in de huidige markt in balans met de uitvoering?

 

Prijshistorie

Het belang van het bijhouden van prijswijzigingen

Pas als een auto niet wordt verkocht, gebruik je de factor prijs als laatste redmiddel. Eerst kijk je natuurlijk hoe goed een bepaalde auto het doet. Dit kun je meten aan het aantal reacties dat je krijgt. Je begint op een bepaald prijsniveau en daarop krijg je een aantal reacties. Klinkt mooi, maar de auto is hier nog niet mee verkocht. Wat nu als de interacties op een auto afnemen, of er helemaal geen reacties komen? Je moet ergens wat veranderen. En verander je de prijs, dan kun je gelijk zien of dat voor reacties zorgt en of je daar aanloop mee creëert.

Juist daarvoor hebben wij dus de prijshistorie ingebouwd. Als je bezig bent met statijdbeleid en je zit op dag zestig of op dag 80 of ouder, dan kun je zien wat je wanneer hebt gedaan. En ja, constateer je dan dat je in pas op dag 90 je eerste aanpassing hebt gedaan, dan moet je je afvragen in hoeverre dat heeft bijgedragen aan een lage(re) statijd. Kortom, dat is de reden waarom we prijshistorie in Used Car Controller zetten. We hopen dat je hiermee je statijdbeleid nog wat verder kan aanscherpen om de auto’s sneller en met een goede winst te verkopen.

Used Car Controller 3

Wil je hulp bij het beter gebruiken van Used Car Controller? Om het maximale uit Used Car Controller te halen, hebben wij de klant ambassadeur. Hij is jouw stem binnen het Used Car Controller team en weet van elke knop en functie welke toegevoegde waarde die heeft voor jou. Wil je dat hij je belt? Mail naar onze helpdesk, we helpen je graag op weg.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *