Afgelopen maand kromp de gebruikte auto markt met 12,9%. Een cijfer dat gezien de beperkingen misschien nog wel meevalt. Het particuliere segment daalt met 12%, de zakelijke koper laat het veel meer afweten. Dat segment daalt met 17,7%.

 

 

Segment analyse

Relatief gezien nemen de verkopen van auto’s tot en met 6 jaar oud toe. 33% van alle verkochte gebruikte auto’s vallen in deze leeftijdsklasse. Het oudere segment krimpt relatief.

De relatieve stijging van het aandeel ‘jongere auto’s zorgt dat de krimp in dit segment significant lager is. Tot en met 6 jaar oud krimpt het verkoopvolume met slechts 3,4. Het oudere segment daalt met maar liefst 16,9%.

Bijtellingstoppers

Een ander segment dat interessant is, betreft de auto’s uit 2020. Hier en daar staan nog grote partijen auto’s met een registratie in 2020 en dus een gunstig bijtellingsregime. Het aandeel EV’s in bouwjaar 2020 bedraagt 24%. Dat is op zich hoopgevend. Echter zien we dat het aandeel auto’s van 2020 ten opzichte van vorig jaar lager is uitgekomen 2021: 7,1% ten opzichte van  2020 10,3%.

Welke transacties worden meegerekend?

Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op de statistieken van MarketView, een product van GO Remarketing Solutions & CRM automotive retail. Ze zijn gemaakt op basis van data geleverd door A2SP / CarTalk International.

 

Binnen MarketView registeren we transacties vanuit bedrijfsvoorraden en vanuit bedrijven aan eindverbruikers. We hebben bewust gekozen om de gebruikte auto verkopen vanuit bedrijven (dus ook zonder bedrijfsvoorraad) mee te nemen in de markt. Sommige leasemaatschappijen immers hebben geen bedrijfsvoorraad en sommigen verkopen zonder opname in de bedrijfsvoorraad direct aan de eindverbruiker (driver sales). Dat zijn significante aantallen die we niet willen uitsluiten. Ook bedrijfsauto’s worden meegenomen. Dat zijn immers ook aantrekkelijke gebruikte auto’s om te verkopen.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.