Welke CO2 waarde moet/mag je gebruiken bij de bepaling van de Rest-BPM bij de import van een gebruikte auto?  Het antwoord op die vraag hebben we binnen Used Car Controller voor onze gebruikers beantwoord.  Op basis van een rijke voertuigdatabase kunnen we per auto vaststellen of er NEDC en WLTP waarden bekend zijn voor het gekozen voertuig.  Uiteraard is het CVO de belangrijkste bron van informatie, maar die is op het moment van waarde bepaling niet altijd voorhanden.  De officiële regels van de belastingdienst staan hier onder:

Is voor een auto met een datum 1e toelating tot 1 juli 2020 de WLTP-waarde met het Europese rekenmodel CO2MPAS omgerekend naar een NEDC-waarde? Dan kies je zelf of je aangifte doet op basis van de NEDC-waarde of de WLTP-waarde.
Hier kan een verschil in zitten. Used Car Controller kiest automatisch de voordeligste waarde. Is je auto alleen getest volgens de NEDC-meetmethode? Dan moeten we het bruto BPM-bedrag berekenen volgens de NEDC-tabellen. Als beide waarden aanwezig zijn, dan worden ze vermeld op het Certificaat van Overeenstemming (CVO). Is je auto gemaakt vóór 2018? Dan is er geen WLTP-waarde.

Wil je meer weten over de Rest-BPM calculator van Used Car Controller? Hier tref je meer informatie!